Тоя чичко бая е изтрещял.
Как повтаря като мантра колко е било хубаво някога, когато са се научавали да четат и смятат за 100 часа и СА СЕ ЮРВАЛИ ДА ПРАВЯТ КОНСТИТУЦИИ!!! Скивайте Бенджамин Франклин, дето не е бил образован от настоящата образователна система!!!
Сигурна съм, че в САЩ има достатъчно амишки села, където хора, на които още им се живее в 17-18 век, могат да идат и да живеят с кеф. Без централизирано МОНОПОЛИЗИРАНО ОТ ДЪРЖАВАТА УЧИЛИЩЕ и без телевизия. Ще си копаят земята и ще учат за света сами и после сигур всичките без изключение ще са велики личности като Бенждамин Франклин. Много е било прекрасно някога - дивия запад и великата свобода да умреш от каквото си избереш. Кеф ти застрелян от някой продукт на тогавашното образование (нецентрализирано, немонополизирано, абсолютно природно и близко до личността - колкото и квото пожелала личността да научи, това научила), кеф ти лекуван от някой продукт на тогавашното образование.
Тая носталгия по великото минало (когато хората са живели в унисон със себе си и природата) което е толкова присъщо на БГМАМА примерно, никога не съм я разбирала. РАЗБИРА СЕ, че няма да ми трябва психоаналитик в 18ти век. Закво ми е - нали мъжът ми може да ме набие вместо това и да ми заповяда да се държа прилично? Ще ида на църква и всичко ще ми е наред! Така добре научена на прекрасните уроци на живота от любящото си семейство, ще се накрещя на робинята си, ще я пребия и ще ми мине.
Сократ, батенце, ми дава за пример. Сократ дали е подозирал, че някога в света ще има 6 млрд. човека? Дали е измислил хубав световен ред и образователна програма за един такъв свят?
Моите наблюдения от местната система са, че за първото (объркването) е прав. И за другите неща е прав, но те далеч не са толкова драматични и проблемни, колкото ги представя. Това щото аз не намирам нищо прекрасно в 18ти век, примерно и щото не ми се живее в анархия, както не ми се живее в комунизъм, или в къвто и да е там идеализиран человечески строй, който да зависи от добротата на хората. Та ходих да помагам на едно местно хлапе по химия - тия ги заливат с факти и не им казват НИЩО, което да навърже тия факти в няква логична последователност. Вместо да им обяснят какво са точките в Люисовите формули, ги карат да назубрят въпросните формули. Вместо да ги научат на електронен строеж на атома, с което се обясняват толкова много важни неща (включително и шибаните точки на Люисовите формули), те ги карат да зазубрят разните произтичащи от електронния строеж ефекти. Безумието е безумно. Ако така им преподават и останалите неща, не се учудвам що идват в университета и не могат едно логическо умозаключение да направят. Не могат да МИСЛЯТ. ИЗОБЩО. Тия дето могат са единици.
Другото прекрасно нещо е политиката "no child left behind". Няма губещи в местните училища. Може да си загубил ВСИЧКИЯ си главен мозък при някой инцидент, пак ще изкласиш, щото училището е направено така, че да не нарани чувствата ти. Те не научават колко са тъпи навреме. Дори най-тъпите успяват да минат образователната програма, щото тя е сведена до тяхното ниво. Цялото училище робува на най-тъпите. Умните през това време умират от скука, губят си времето и затъпяват. Това не е като във Финландия, където си има стандарти и най-тъпите са напъвани да ги покрият. Тук СВЕЖДАТ шибаните си стандарти, за да им е удобно на най-тъпите.
Е кво може да се очаква от няква такава гмеж от хора? Критично мислене? Желание да научиш нещо повече? Стремеж към себеусъвършенстване? Здравословно любопитство (щото има и нездравословно, като това какво ще стане ако си увиеш пишката в станиол и я мушнеш в контакта)? Курец. И животът им зашива такъв як шамар като излязат от училище, щото в реалния живот има повече губещи от печеливши, но те не знаят това, щото не са го научили, когато е трябвало. Всъщност те почват да УЧАТ чак в университета и им се разгонва фамилията. И на тия дето им преподават им се разгонва фамилията. Моята, примерно, е разгонена до такава степен, че сигур щеше да е постоянно бременна, ако имаше кой да я осемени.
Аз съм напълно наясно с това, че училището създава роби на обществените порядки, ама ако някой има идеи как да стане по-добре - да заповяда да ги осъществи. Нема да стане с частни фермерски училища, както тоя чиляк предрича. Щото местният фермер сигурно може да те научи (извън фермерството) на Библията и как да си сменяш каналите на телевизора с дистанционното. Аз не изпитвам въпюща нужда детето ми да научава тези неща. Кат живееш в общество с МИЛИОНИ хора и градът ти е някакъв мегаполис, в който ти познаваш 0.0000000000000001% от населението, точно как ще се осъществи съжителството, ако няма някой свише да ти спуска правилата и порядките? Мерси за монополизираното от държавата образование. СИЛНО го предпочитам пред Стария завет като указание как да живея с другите, честно. И пак се пее тая мантра децата да имали избор кво да учат. Толкова е американско и празнодумно това. Те и сега имат избор и е очевидно, че не става по тоя начин. Що не става? Щото децата НЕ ЗНАЯТ НИЩО за света. НЕ ЗНАЯТ какво им ТРЯБВА да знаят, че да си направят избора. То си трябва яко информационен бекграунд за тая цел. Виждам го и в университета - много са прокопсали с кредитите и изборните предмети, нема що. Как ше знаеш кои точно химии ти трябва да знаеш, като си нямаш представа от това кво е химия? Ей затова, някой дето знае, ще ти каже и ти ще го слушаш, щото си по-тъп от него. Ако не се чувстваш по-тъп, ходи бачкай, не си губи времето с учене.
Моят опит е, че ТВЪРДЕ малко от хората имат даденостите на Франклин. Има единици, които са наистина умни и светът им е интересен. И търсят информация и се учат - и в училище, и сами. Такова и на самотек да го оставиш, ще стане човек, щото шило в торба не стои. Имала съм късмета да преподавам на такива - тоя семестър имах такова дете, в най-най-най-тъпата група, която ми се е случвала някога (14 от 18 студента в състояние на мозъчна смърт, нема такъв кошмар, нема, не ми се беше случвало досега в тея мащаби). Спаси ме от полудяване, честно. На болшинството хора обаче им се яде, пие и ебе. И всички екстри, дето произтичат от тези три нужди. Това е ЕДИНСТВЕНИЯТ им интерес. Болшинството хора нямат стремеж към знание, нямат и капацитета да трупат и осмислят това знание. Човечеството се състои от търбуси с пишка/путка. Масово. Тея дето имат и глава, са някви единици. Тук доста хора се представят добре в училище - доста от тея дето са търбух с пишка преуспяват, защото искат да ядат и ебат по-добре. Но те не са Франклин и ако няма кво да ги ръчка, да им дава домашни, забележки в червено и стикерчета с пчелички, няма да мръднат и на йота в развитието си. Предполагам, че това е нормално - повечето неща в света се правят от посредствени хора за посредствени хора. Винаги е било така и винаги ще бъде така, щото посредствените са смазващото мнозинство. Ма поне като наоколо ти се мотат търбуси с пишка и когато те управляват търбуси с пишка, ще е добре те да се подчиняват на някакъв далечен порядък там и да имаш някви допирни точки с тях...
Та така. Ебаси ранта излях, ма тоя много ме ядоса.