Ключови термини
в раздел:
-Ñ?редновековна култура и цивилизациÑ?
на ЯпониÑ?
КУЛТУРÐ? И ЦИВИЛИЗÐ?ЦИЯ
айну - народноÑ?Ñ‚, предполага Ñ?е, от Ñ?ибирÑ?ки произход, понаÑ?тоÑ?щем, живееща на КурилÑ?ките оÑ?трови, на оÑ?тров Сахалин и на оÑ?тров Хоккайдоо. Ð Ñ?дкоÑ?Ñ‚ Ñ?а тези от Ñ‚Ñ?Ñ…, които не Ñ?а Ñ?е Ñ?меÑ?или Ñ? Ñ?понците и Ñ?а запазили Ñ?воите обичаи, Ñ?воÑ? език, Ñ?воÑ?та култура. По традициÑ?, айну Ñ?а ловци, но Ñ?ега преобладаващата чаÑ?Ñ‚ от Ñ‚Ñ?Ñ… Ñ?а уÑ?еднало земедалÑ?ко наÑ?еление или Ñ?троителни работници. РелигиÑ?та им е анимиÑ?тична, а най - важното животно в религиозниÑ? им пантеон е мечката. ТÑ? е техниÑ?Ñ‚ тотем (животно - закрилник). Ð’ ЯпониÑ? ги наричат още ебиÑ?у, емиÑ?у и Езо (поÑ?ледното е Ñ?таро име на Хоккайдоо). Или малко по - абÑ?трактното: варварите от Север (това - през Ñ?редновековието).
Ð?матераÑ?у - богинÑ? на Слънцето, чието Ñ?ветилище Ñ?е намира в ИÑ?е. Според поверието, Ñ‚Ñ? е родоначалник на Ñ?понÑ?ката императорÑ?ка динаÑ?тиÑ?.
ашигару - “леки кракаâ€?; лека пехота. Това не Ñ?а точно Ñ?амураи. След въвеждането на огнеÑ?трелното оръжие във военната тактика в ЯпониÑ?, ашигару Ñ?тават по - важна чаÑ?Ñ‚ от армиите, отколкото, дотогава, била конницата.
Ð?йкокушин - любов към Родината
аÑ?ахи (аÑ?а Хи?) - изгрÑ?ващото Слънце
Бакуфу - “правителÑ?тво на палаткатаâ€?, това е военното правителÑ?тво на Йоритомо Минамото, уÑ?тановено в Камакура през 1185 г. (По Ñ?ъщото време, в БългариÑ?, братÑ?та Ð?Ñ?еневци подготвÑ?Ñ‚ въÑ?тание Ñ?рещу ВизантиÑ?). СъвÑ?ем Ñ?коро, управлението преминава в ръцете на различни фамилии - Хооджоо, Ð?шикага и Токугауа. През 1868 г. влаÑ?тта на бакуфу преминава в ръцете на императора. (Ð? в БГ църковно - националната борба е в разгара Ñ?и.)
биуа - хоши - пътувъщи Ñ?лепи Ñ?вещеници, нещо като трубадурите, разказващи легенди и иÑ?тории (като “Хейке моногатариâ€?), акомпанирайки Ñ?и Ñ? биуа, нещо като лира.
бугьоо - комиÑ?ари, териториални админиÑ?тратори по време на управлението на шоогуните от рода Токугауа
будизъм - религиÑ?та на Буда, разпроÑ?транена в ЯпониÑ? в 548 г. от китайÑ?ки монаÑ?и, дошли от корейÑ?кото царÑ?тво Пекче
буши - “благородник в доÑ?пехиâ€?, рицар (етимологичеÑ?ки, конник = рицар), член на военната ариÑ?токрациÑ?. Терминът опиÑ?ва Ñ?амураите преди епохата Едо (епоха, когато Едо - това е Ñ?тарото име на Тоокьоо - Ñ?тава Ñ?толица). Терминът “Ñ?амурайâ€? е по - Ñ€Ñ?дко употребÑ?ван от иÑ?ториците за опиÑ?ване на воините допреди епохата Едо.
Бушидоо (Буши Доо?) - “Път на воинаâ€? (буши или Ñ?амурай). Код на Ñ?амурайÑ?кото рицарÑ?тво, почиващ върху абÑ?олютната верноÑ?Ñ‚, лоÑ?лноÑ?тта към Ñ?юзерена (гоÑ?подарÑ?), презирането на Смъртта, водещо до ритуално Ñ?амоубийÑ?тво (харакири/Ñ?еппуку), в Ñ?лучай на безчеÑ?тие, както и върху абÑ?олютното Ñ?ебевладеене и Ñ?амоконтрол. Терминът, възникнал в епохата Едо, опиÑ?ва моралните и физичеÑ?ките качеÑ?тва, принадлежащи на Ñ?амураите.
Чоо - мÑ?рка за площ, = 0,99 ха.
Чоонин - “обитател на града, на ‘бург’ - а’’ - терминът опиÑ?ва каÑ?тата на градÑ?ките търговци в епохата Едо.
конфуцианÑ?тво - морална и политичеÑ?ка доктрина на китайÑ?киÑ? филоÑ?оф Конфуций (Кун Фу Цу/Цзъ/Цзе, където цзъ означава учител), живÑ?л в годините 551 - 479 пр. Ð , Хр. ЛоÑ?лноÑ?тта към древните традиции, наложени от обредите и уважението към родителите и наложениÑ? Ñ?оциален ред Ñ?а оÑ?новни положениÑ? в тази доктрина. Продължител на учението на Конфуций е един от учениците му -
Мен Цзъ - който пръв защитава правото на наÑ?елението да Ñ?е бунтува Ñ?рещу лошото управление на владетелÑ?. Ð’ ЯпониÑ?, неоконфуцианÑ?твото, навлÑ?зло там в епохата Токугауа, циментира идеологиÑ?та на новото управление на шоогун - а. (Добър повод за нова тема!)
даймьоо - “велико имеâ€? - това Ñ?а ваÑ?алите на шоогун* - а. Те притежават доход от 10 000 коку*. Ð’Ñ?ред Ñ‚Ñ?Ñ… Ñ?е различават множеÑ?тво категории, от гледна точка на Ñ?тепента им на близоÑ?Ñ‚ Ñ? централната влаÑ?Ñ‚.
Дай Ð?ихон - Велика ЯпониÑ?
Дазайфу - обоÑ?обена, от фортификационно гледище, облаÑ?Ñ‚ в Кюушуу
в VII век
Дешима - търговÑ?ки център, отпуÑ?нат на холандците в 1653 г., разположен на оÑ?тров, в близоÑ?Ñ‚ до приÑ?танището Ð?агаÑ?аки.
Едо - Ñ?тарото име на Тоокьоо, до началото на епохата Мейджи - 1868 г. Столицата на шоогуните Ñ?е превръща, в 18 век, едновременно, в най - големиÑ? град на Ñ?вета, както и в културен и икономичеÑ?ки център на ЯпониÑ?, две функции, които Градът Ñ?и поделÑ? Ñ? другите два центъра - ОоÑ?ака и Кьоотоо (бивша Ñ?толица, както Ð?ара). Тази културна, икономичеÑ?ка и демографÑ?ка тежеÑ?Ñ‚ превръща ТОЗИ град в Ñ?толица на ЯпониÑ? в 1868 година. Така е и доÑ?ега. (ПоÑ?ледното изречение е чеÑ?то употребÑ?вано в “Именик на българÑ?ките хановеâ€?.)
езо - архаично наименовение на аборигенÑ?ки племена, обитаващи източната чаÑ?Ñ‚ на оÑ?тров Хоншуу и прогонени на Ñ?евер от Ñ?понÑ?ките племена, които били по - развити от Ñ‚Ñ?Ñ….
фуÑ?ума - подвижна плъзгаща Ñ?е преграда
гейша - “личноÑ?Ñ‚, практикуваща ИзкуÑ?тватаâ€?, екÑ?перт в различните изкуÑ?тва, в това чиÑ?ло - и бойни, Ñ‚Ñ? одухотворÑ?ва, чрез Ñ?воÑ?та краÑ?ота и Ñ? артиÑ?тичните Ñ?и таланти Ñ?ъбираниÑ?та на мъжете. Скъпоплатени компанйонки, (понÑ?кога - и куртизанки), владеещи “виÑ?шиÑ? пилотажâ€? на профеÑ?иÑ?та. Първите гейши Ñ?а били мъже (!!). Значението на този термин Ñ?е изражда и Ñ?ега чеÑ?то Ñ?е използва, проÑ?то за обозначение на проÑ?титутка. (“Това е вÑ?рно, но не е такаâ€?.)
гайджин - чужденец, иноÑ?транец
Генроо - “Старитеâ€? - олигарÑ?и, конÑ?титуиращи затворената група на дуржавните мъже, които монополизират виÑ?шите админиÑ?тративни поÑ?тове, в началото на епохата Мейджи.
Гион - квартал на “удоволÑ?твиÑ?таâ€? в Кьоотоо, където били обучaвaни младите момичета в профеÑ?иÑ?та на гейшата.
Гири - СиÑ?тема от взаимни задължениÑ? към родителите и общеÑ?твото, характеризирани като “дългâ€? и “добродетелиâ€?. ОтноÑ?но Ñ?амураите, Ñ?тава дума за техниÑ? “дългâ€?, който те имат към Ñ?воÑ? гоÑ?подар - Ñ?юзерен.
гокенин - директен/прÑ?к ваÑ?ал на шоогун - а
ГоÑ?анке - трите клона на рода (фамилиÑ?та) Токугауа, измежду които ще бъде избран наÑ?ледникът на шоогун - а, в Ñ?лучай, че поÑ?ледниÑ?Ñ‚ нÑ?ма наÑ?ледници.
хакка - “бÑ?лата опаÑ?ноÑ?Ñ‚â€?. Ð?а Запад, еквивалентът на това понÑ?тие е “жълтата опаÑ?ноÑ?Ñ‚â€?.
хайку - кратка “поемаâ€? от 27 Ñ?рички, опиÑ?ваща (възÑ?тановÑ?вайки) нÑ?какво чувÑ?тво, нÑ?какво уÑ?ещане, нÑ?каква аÑ?оциациÑ?, инÑ?пирирани у автора от нÑ?каква краткотрайна Ñ?цена, чеÑ?то - природен феномен или дейÑ?твие на животно, птица, наÑ?екомо… (ПодробноÑ?ти и примери - в Ñ?ъответниÑ? раздел на форума)
хан - феодално владение, имение, “фиефâ€?, поземлена (недвижима) Ñ?обÑ?твеноÑ?Ñ‚ на един даймьоо в епохата Токугауа. (Ð’ ОÑ?манÑ?ката империÑ? земÑ?та е била разделена по доход, който ноÑ?и годишно, на: тимар, зиамет и хаÑ?, които били давани на Ñ?пахиите - лека конница, за времето на военната им Ñ?лужба в армиите на Ñ?ултана.)
харагей - взаимодейÑ?твието, комуникациÑ?та между вътреÑ?ните органи
хара - кири - “корем/Ñ?томах режаâ€? = Ñ?еппуку* (“режа корем/Ñ?томахâ€?, но Ñ? друго произношение на разменените канжи*)
хатамото - знаменоÑ?ци в Ñ?понÑ?ките Ñ?редновековни армии. Знамето е прикрепено към бронÑ?та на войника и не му пречи в боÑ?. (Можете да ги видите в играта “Шоогунâ€?.) Преки ваÑ?али на шоогуните от рода Токугауа.
ХеÑ?н - кьоо - “Ñ?толица на мираâ€? - Ñ?тарото име на Кьоотоо, резиденциÑ? на императора и на неговиÑ? двор. Епохата (794 - 1185), дала името Ñ?и на този град, е епоха на блеÑ?Ñ‚Ñ?що културно развитие и на доминациÑ?та на рода Фуджиуара в политичеÑ?киÑ? живот.
хинин - “не - хораâ€? (да не Ñ?е Ñ?меÑ?ва Ñ? “не - мъртвиâ€?!). Това Ñ?а хора, поÑ?тавени извън каÑ?товата Ñ?иÑ?тема в ЯпониÑ?. КаÑ?товото разделение в ЯпониÑ? не е както в ИндиÑ?, където каÑ?тите Ñ?а над 3 000. Към “не - хоратаâ€? Ñ?падат нинжа, разбойниците, проÑ?Ñ?ците, проÑ?титутките, буклукчиите, каÑ?апите, и актьорите, понÑ?кога - дори и чужденците.
Хи - но мару - националното знаме на ЯпониÑ? Ñ? ИзгрÑ?ващото Слънце, една от инÑ?игниите (Ñ?имволите) на Ñ?понÑ?ката държавноÑ?Ñ‚. Ð?аложено е Ñ? императорÑ?ки декрет от 27. 01. 1870. Ð’ епохата на гражданÑ?ките войни, множеÑ?тво даймьоо употребÑ?ват знамена Ñ? тази емблема или подобна на неÑ?.
хирагана + катакана - пиÑ?мени знакове Ñ? фонетична Ñ?тойноÑ?Ñ‚. Първата азбука е по - обла, а втората е по - ръбата. С хирагана Ñ?е обозначават домашните думи (Ñ‚.е. - чиÑ?то Ñ?понÑ?ките) и граматичните елементи, а Ñ? катакана - чуждиците и заемките в Ñ?понÑ?киÑ? език. До епохата Мейджи, мъжете в ЯпониÑ? ползват китайÑ?ките йероглифи - канджи, докато хирагана Ñ?е употребÑ?ва от жените. ПонаÑ?тоÑ?щем, в ЯпониÑ?, при пиÑ?ане, Ñ?е употребÑ?ват едновременно канджи, хирагана, катакана и ромаджи (латиница). Този факт, от една Ñ?трана, обогатÑ?ва Ñ?понÑ?киÑ? език и начина на изразÑ?ване на Ñ?понците, но, от друга Ñ?трана, затруднÑ?ва изучаването на Ñ?понÑ?киÑ? език. Ð?Ñ?кои Ñ?понÑ?ки езиковеди - пуриÑ?ти (борци за чиÑ?тотата на езика и на азбуката) заклеймÑ?ват вÑ?е по - чеÑ?тата употреба на катакана за обозначаване на домашните думи. Във ФранциÑ?, например, има проблем Ñ? прекомерната употреба на чуждици от английÑ?ки произход (поÑ?ледица от 100 годишната война, както и от двете Ñ?ветовни войни). Примери: “notre teacherâ€?, вмеÑ?то “notre professeurâ€? или “avec une grande speedâ€?, вмеÑ?то “аvec unе grandе vitessеâ€?…
Ñ…Ñ?кушоо - “100 - те фамилни именаâ€?. Терминът (през VII и VIII век), обозначава вÑ?ички Ñ?вободни граждани, обложени Ñ? данък и притежаващи фамилно име, за разлика от робите. ПарадокÑ?ално, в VVII век, Ñ?ъщата дума вече означава “Ñ?елÑ?нинâ€?. Ð’ тази епоха, Ñ?елÑ?ните нÑ?мат право на фамилно име. Тази Ñ?емантична транÑ?формациÑ? (промÑ?на на значението) Ñ?е дулжи на факта, че Ñ?ъмураите от ниÑ?шата военна каÑ?та били, Ñ?ъщевременно, и земеделци.
ие - къща, домакинÑ?тво, убежище. (Да не Ñ?е бърка Ñ? “ийеâ€? = не!)
Икко - будиÑ?тка Ñ?екта
джиейтай - Ñ?или за Ñ?амозащита (?!), опълчение
джинмÑ?ку - мрежа от лични връзки
Джинму Тен - но о - първиÑ?Ñ‚ Ñ?понÑ?ки император (ок. 660 г. пр. Ð . Хр.), произхождащ от богинÑ?та Ð?матераÑ?у*
джоокамачи - “градът в подножието на замъкаâ€?; град, възникнал около замък (Замъкът играе ролÑ?та на градообразуващ фактор.)
джоорури - драми, които били изпÑ?вани, в Ñ?ъпровод на шамиÑ?ен*
Кабуки - жанр на Ñ?понÑ?киÑ? народен театър, където поÑ?вата на актриÑ?и бива забранена през 1630 г., а женÑ?ките роли, оттогава, Ñ?е изпълнйъвът от мъже.
ками - божеÑ?твени Ñ?или на природата, духове
камиказе - “вÑ?търът, изпратен от боговетеâ€?, “божеÑ?твен вÑ?Ñ‚ÑŠÑ€â€? - тайфунът, разрушил през 1281 г. монголÑ?ката флота, атакувала ЯпониÑ?.
канджи - китайÑ?ката йероглифна пиÑ?меноÑ?Ñ‚, приета от Ñ?понците. ПонÑ?тиÑ?та, означени Ñ? канджи оÑ?тават Ñ?ъщите, но Ñ?е променÑ? произношението
(Пример: “Шао Линâ€? Ñ?е чете “Шоринжиâ€?).
канпаку - регнт на младиÑ? император, надминал детÑ?ката Ñ?и възраÑ?Ñ‚. Титла (и длъжноÑ?Ñ‚), Ñ?ъздадени от фамилиÑ?та Фуджиуара, за да продължи техниÑ?Ñ‚ предÑ?тавител да бъде регент на не - малолетниÑ? вече император И, за да продължи да управлÑ?ва Ñ?траната от Ð?егово име.
катана - дългиÑ?Ñ‚ Ñ?амурайÑ?ки меч (извеÑ?тни оръжейни майÑ?тори Ñ?а МаÑ?амуне и МурамаÑ?а)
катанагари - конфиÑ?кациÑ? на хладното оръжие от Ñ?елÑ?ните, защото ноÑ?енето и употребата му Ñ?а разрешени Ñ?амо на Ñ?амураите.
казоку кокка - “държава - Ñ?емейÑ?твоâ€?; верноÑ?тта към Ð?ебеÑ?ниÑ? Император (Тен - но о) е продължение на Ñ?иновниÑ? дълг.
кен - меч, Ñ?ъвÑ?ем общо понÑ?тие
кейбацу - мрежа от Ñ?емейни (роднинÑ?ки???) връзки
Кйоику чокуго - имперÑ?ка заповед за наÑ?оките на образованието
от 1890 г.
Коку - Държава, Ð?ациÑ? , Родина, Татковина (кое от вÑ?ичко ТОВÐ??)
кокуÑ?анка - Ñ?понизациÑ?
кемпейтай - уÑ?луги, Ñ?вързани Ñ?ÑŠÑ? Ñ?игурноÑ?тта (Ñ?ецуритй Ñ?ервице)
Кимигайо - Ð?ационалниÑ?Ñ‚ Химн на ЯпониÑ? (текÑ?Ñ‚ÑŠÑ‚ пожелава дълголетие на императора, нещо в Ñ?тил: “Боже, царÑ? ни пази!â€?) Думите Ñ?а от едно Ñ?тихотворение в Ñ?тил хайку* от 6 век. Ð’Ñ?Ñ?ка Ñ?трофа Ñ?е рецитира/пее по 2 пъти.
Ð?аложен е в 1888. Има 3 варианта на музиката към текÑ?та: 1. Ð?а Джон Фентън, 2. Ð?а Хиромори ХаÑ?ши, 3. Ð?а Франц Екерт.
кофун - погребениÑ? в големи гробници - могили, дали името Ñ?и на един от най - ранните периоди от Ñ?понÑ?ката иÑ?ториÑ? (3 - 7 век)
коку - мÑ?рка за ориз, = 180 литри (не литра!!! Справка - икономичеÑ?ката иÑ?ториÑ? на ВизантиÑ?)
мачи - градÑ?ки Ñ?ектор. Пример - Ñ?амураймачи (Ñ?ектор на Ñ?амураите), чоонинмачи (Ñ?ектор на търговците и занаÑ?тчиите), терамачи (Ñ?ектор на храмовете)
Мейджи - епоха от Ñ?понÑ?ката иÑ?ториÑ? (1868 - 1912). Името на тази епоха принадлежи на императора, управлÑ?вал през този период. ТоеÑ?Ñ‚, императорът (по - Ñ?коро - името му!) Ñ?тава епоним (название на цÑ?ла епоха). (Ð’ Ñ?лучаÑ?, епохата завършва Ñ? Първата БалканÑ?ка Война.)
Мейджи ишин - РенеÑ?анÑ?а, Възраждането на Мейджи
минзоку - народ, народноÑ?Ñ‚, нациÑ?, раÑ?а (?)
мичи - миниÑ?Ñ‚ÑŠÑ€ на индуÑ?триÑ?та (тежката промишленоÑ?Ñ‚) и на външната търговиÑ?
монбушо - миниÑ?Ñ‚ÑŠÑ€ на образованието (от 1871 г. нататък), традиционалиÑ?Ñ‚ и конÑ?ерватор
наймушо - вътрешен миниÑ?Ñ‚ÑŠÑ€, вÑ?ледÑ?твие на американÑ?ката окупациÑ? на ЯпониÑ? (1945 - 1952 г.)
немауаши - “Ñ?ъбиръне на коренитеâ€? - преди да вземат важно решение, шефовете на предприÑ?тиÑ?та Ñ?ъбират Ñ?воÑ? перÑ?онал на Ñ?ъвет
Ð?ихон + Ð?иппон - автохтонни (меÑ?тни) названиÑ? на ЯпониÑ?
нихонжин - рон - теориÑ? на Ñ?понизациÑ?та, Ñ?понщината, въобще - на вÑ?ичко Ñ?понÑ?ко
Ð?ихон Шоки - Ñ?ÑŠÑ?тавен през 720 г., (наред Ñ? Коджики), това е един
от най - древните иÑ?торичеÑ?ки извори за Ñ?понÑ?ката иÑ?ториÑ?, в тези анали
(от латинÑ?ки - анналеÑ? - годишници) Ñ?е разказва за коÑ?могониÑ?та (произхода на Ñ?вета) и за Ñ?ъздаването на ЯпониÑ?.
Ð?иккьоÑ?о - Синдикат на ПрогреÑ?ивните Учители, Ñ?ъздаден в 1947 г.
нингенкокухо - Ñ?ъкровище на живото изкуÑ?тво (???)
нинжа то - мечът, употребÑ?ван от легендарните нинжа
“Ð?и тен - ичи рюâ€? - “Две небеÑ?а - една школаâ€? - име на школата по кендо на МуÑ?аши МиÑ?мото, който преподавал техники Ñ? два меча - дулгиÑ? (катана) и къÑ?иÑ? (уакизаши)
Ð?оо - лиричеÑ?ки жанр на Ñ?понÑ?киÑ? театър от XVI век
нушу - тайнопиÑ? на китайÑ?ките жени (Ñ?екретна, кодирана азбука)
обан - “голÑ?ма ротациÑ?â€? (обръщане, обиколка, завъртане) - караулна Ñ?лужба в Ñ?толицата и в императорÑ?киÑ? дворец. Тази Ñ?воеобразна императорÑ?ка гвардиÑ? била публична, членовете й Ñ?е набирали измежду мъжете, физичеÑ?ки здрави, годни да ноÑ?Ñ?Ñ‚ оръжие и преминали военното Ñ?и обучение. Това народно опълчение получава нова ролÑ?, Ñ? оглед на монголÑ?ката опаÑ?ноÑ?Ñ‚, и е пратено в помощ на граничните войÑ?ки.
рангаку - холандÑ?ката медицинÑ?ка наука, изучавана от Ñ?понците, чрез поÑ?редничеÑ?твото на холандÑ?ките миÑ?ионери и търговци, наÑ?танени в Дешима*.
Ринкйошин - комиÑ?иÑ?, Ñ?ъздадена в 1984 г., за да преразгледа Ñ?понÑ?ката образователна Ñ?иÑ?тема и да предложи идеи за реформи и актуализации в тази облаÑ?Ñ‚. (Терминът не бива да Ñ?е бърка Ñ? шинкиокушинкай.)
роонин - Ñ?амурай без гоÑ?подар, Ñ?китащ, докато Ñ?и намери нов такъв. ЧеÑ?то, роонин - ите Ñ?тавали разбойници, нинжа или преподаватели по бойни или други изкуÑ?тва (кой каквото е овладÑ?л), докато Ñ?табилизират финанÑ?овото Ñ?и положение.
Ñ?аке - ракиÑ? от ориз + малц, обикновено Ñ?ÑŠÑ? 16ï‚° алкохолно Ñ?ъдържание.
Ñ?амурай - “този, който Ñ?лужиâ€?, Ñ?лужащ, Ñ?лужител (но не и - Ñ?луга!). ЯпонÑ?ки воин, който има Ñ?вой гоÑ?подар. Когато го загуби, автоматично Ñ?е превръща в роонин*.
Ñ?еппуку - “режа коремâ€? - в Европа е познато като хара - кири*. Това е ритуалното Ñ?амоубийÑ?тво на Ñ?амураите (жените им Ñ?ъщо били Ñ?амураи), практикувано чрез разпарÑ?не на Ñ?томаха Ñ? къÑ?иÑ? меч (уакизаши), който бил предназначен: 1. за бой Ñ? по - ниÑ?ши противници, 2. за бой Ñ? повече на брой противници (в комбинациÑ? Ñ? дългийъ меч - катана), 3. за Ñ?амоубиване.
Разбира Ñ?е, за да не Ñ?е мъчи, Ñ?амоубиващиÑ?Ñ‚ Ñ?е Ñ?амурай има право на Ñ?екундант, това е неговиÑ?Ñ‚ помощник (прийтел, колега, подчинен), който, в уречен момент, му отÑ?ича главата, за да му Ñ?пеÑ?ти мъките. Ð?еведнъж, на Ñ?амоубийците им Ñ?е е налагало да Ñ?е Ñ?ъмоубиÑ?Ñ‚, без наличие на Ñ?екундант или Ñ?екундантът им е бил забранÑ?ван, при голÑ?мо провинение. Ритуалното Ñ?амоубийÑ?тво е възможноÑ?Ñ‚ за Ñ?амураÑ? да покаже той Ñ?воÑ?та Ñ?мелоÑ?Ñ‚, Ñ?воето презрение към Смъртта, да измие обида от името на Ñ?воÑ? род (фамилното име), да изкаже неÑ?ъглъÑ?ие Ñ? по - виÑ?ша инÑ?танциÑ?, да избегне изтезаниÑ? при разпит или при наказание, което го очаква.
шамиÑ?ен - вид мандолина Ñ? 3 Ñ?труни, от филипинÑ?ки произход; инÑ?трументът нъвлиза в ЯпониÑ? в 16 век.
шимагуни - ОÑ?тров - държава
шинджури - новите/младите поколениÑ?
шин коку - държава, избрана от боговете
шинтоо - “животът на боговетеâ€?, анÑ?амбъл от анимиÑ?тични вÑ?рваниÑ? на Ñ?понците, важно мÑ?Ñ?то заема култа към душите на предците. Това е, по - Ñ?коро, религиÑ? на култове и обреди, отколкото на догми. Тези обреди Ñ?е изпълнйъвът на големите празници, наречени “мацуриâ€?. Признаването на шинтоо за държавна религиÑ? на империÑ?та, донаÑ?Ñ? на тази религиÑ? определена Ñ?труктура, коÑ?то й липÑ?ва в началото. По - голÑ?ма Ñ?труктурализациÑ? наÑ?тъпва в шинтоо, вÑ?ледÑ?твие от контактите му Ñ? будизма. Разликата между тези две религии е във факта, че будизма използва храмове, а шинтоо-изма разполага Ñ?амо Ñ?ÑŠÑ? Ñ?ветилища.
Шоогун - Ñ?ъкращение от “Сей - и - тайшоогунâ€? (Генерал, предводител на армиÑ?та Ñ?рещу варварите на Ñ?евер), титла, ноÑ?ена от военните, които уÑ?пели в XIII век да Ñ?ÑŠÑ?редоточат в ръцете Ñ?и военната, политичеÑ?ката и икономичеÑ?ката влаÑ?Ñ‚.
шооджи - преграда от полупрозрачна хартиÑ?
Шушин - морално предпиÑ?ание, оÑ?новано на култа към дома на императора.
Ñ?умоо - много древно Ñ?понÑ?ко бойно изкуÑ?тво - борба
Ñ?уутра - Ñ?вещени будиÑ?тки текÑ?тове, каÑ?аещи догмите, ритуалите и организациÑ?та на храмовете
тайкун - този термин опиÑ?ва шоогун - а в международните му политика. Терминът Ñ?е Ñ?реща в западната литература в периода 16 - 19 век.
татами - Ñ?ламена рогозка; Ñ? такива рогозки били покривани подовете на Ñ?понÑ?ките къщи
тенкан - възможноÑ?Ñ‚ за промени
Тенноо - “Ñ?инът на Ð?ебетоâ€?, “Ð?ебеÑ?ниÑ?Ñ‚ Ñ?уверенâ€? (тен - небе + оо - Ñ?уверен, гоÑ?подар). Ð?Ñ?кога, европейците употребÑ?вали термина “микадоâ€? - великата порта/врата.
ТенноÑ?еи - имперÑ?ката Ñ?иÑ?тема на държавно управление.
токонома - ниша в Ñ?тената на Ñ?понÑ?ките къщи, украÑ?ена Ñ? икебана, Ñ? картина или Ñ? нÑ?какъв калиграфÑ?ки текÑ?Ñ‚ (нÑ?каква премъдроÑ?Ñ‚)
Токугауа - името на поÑ?ледната шоогунÑ?ка динаÑ?тиÑ?. Родът, управлÑ?вал ЯпониÑ? в периода 1600/1603 - 1868 г. Името Ñ?тава епоним на периода, наред Ñ? името на Ñ?толицата Едо*
тории - Ñ?вещен портик (малка порта), вход към шунтоиÑ?тко Ñ?ветилище.
учи - “ниеâ€? (хората от вътрешноÑ?тта на Ñ?траната), противопоÑ?тавено
на “Ñ?отоâ€? - “теâ€? (другите, чужденците, иноÑ?транците, гайджин)
wа - хармониÑ?, мир
Ñ?чи - резиденциÑ? на важните гокенин* в Камакура, чието меÑ?тонахождение им позволÑ?ва да отиват редовно на поÑ?ещение при Ñ?воÑ? гоÑ?подар - шоогуна.
Якуза - терминът, произхождащ от нÑ?каква хазартна игра Ñ?ÑŠÑ? зарчета, характеризира изметта на Ñ?понÑ?кото общеÑ?тво, което, по примера на китайÑ?ките “триадиâ€?, Ñ?е организира в мафиÑ? (преÑ?тъпно братÑ?тво). Романите, филмите и електронните игри, опитвайки Ñ?е да превърнат Ñ?куза в новите Ñ?амураи на XX - XXI век, Ñ?а Ñ?ъздали множеÑ?тво митологеми около Ñ‚Ñ?Ñ…, които обаче нÑ?мат нищо общо Ñ? реалноÑ?тта.
Ямато - името на Ñ?тароÑ?понÑ?ко царÑ?тво, Ñ? център град Ð?ара (V - VI век). Това име Ñ?имволизира еÑ?енциÑ?та на Ñ?понÑ?ката култура и цивилизациÑ?, както и ноÑ?талгиÑ?та към древна ЯпониÑ?. Оттук - и националиÑ?тичниÑ? балаÑ?Ñ‚, Ñ? който е Ñ?емантично пренатоварено.
Яшики - име дадено на резиденциите на даймьоо в Едо.
ЯÑ?укуни жинжа - Ñ?ветилище, обречено на култа към умрелите за Родината, Ñ?итуирано в Тоокьоо
Йошиуара - извеÑ?тен квартал на проÑ?титутките в Едо*
Зайбацу - обединение на Ñ?понÑ?ки предприÑ?тиÑ? до 1945 г., закрито по време на американÑ?ката окупациÑ? на ЯпониÑ?, Ñ?лед Втората Световна Война.
зайке - “Ñ?елÑ?Ð
|