Митът за Тангун - първиÑ?Ñ‚ кореец
От вÑ?ички поÑ?оки и зони на разпроÑ?транение на китайÑ?ката цивилизациÑ?, КореÑ? е най - дълговременно и най - Ñ?илно повлиÑ?на. КорейÑ?киÑ?Ñ‚ полуоÑ?тров, бидейки чаÑ?Ñ‚ от континента Ð?зиÑ?, е третиран от китайците, наред Ñ? корейÑ?ките държави, възникнали на него, като китайÑ?ка провинциÑ?.Тази гледна точка е била възприемана дори и от Ñ?амите корейци. Корейците Ñ?е мъчат да изучат Ñ?тарокитайÑ?киÑ? език, клаÑ?ичеÑ?ките китайÑ?ки текÑ?тове, както и модерните течениÑ? в китайÑ?ката поезиÑ? и проза.
Владетелите от меÑ?тните корейÑ?ки динаÑ?тии чеÑ?то Ñ?тавали ваÑ?али на управлÑ?ващиÑ? китайÑ?ки император.
Корейците, така, както Ñ?понците и виетнамците, Ñ?а развили Ñ?воÑ? Ñ?обÑ?твена народноÑ?тна (а, по - къÑ?но, и национална) идентичноÑ?Ñ‚, коÑ?то намира отражение в облеклото, в кухнÑ?та, в бойните изкуÑ?тва, в духовната и в материалната култура, както и в Ñ?оциалната Ñ?тратификациÑ?. Дълго време, КореÑ? е Ñ?лужила като моÑ?Ñ‚ за обмена между китайÑ?ката и Ñ?понÑ?ката цивилизации. КорейÑ?ката култура и цивилизациÑ? Ñ?а обогатени от тези контакти, но, в голÑ?ма чаÑ?Ñ‚ от корейÑ?ката иÑ?ториÑ?, корейците Ñ?а били под китайÑ?ко и под Ñ?понÑ?ко владичеÑ?тво. Много Ñ?ражениÑ? Ñ?а Ñ?е водили на корейÑ?ка земÑ?.
Корейците Ñ?а поддържали народноÑ?тната Ñ?и идентичноÑ?Ñ‚, като, в отделни моменти, Ñ?амите те Ñ?а Ñ?е превръщали в цивилизатори. Ð?апример, корейците Ñ?а Ñ?а въвели будиÑ?ткото изкуÑ?тво и елементи от архитектурата в ЯпониÑ?. Третирайки КореÑ? като китайÑ?ки (понÑ?кога - и Ñ?понÑ?ки) Ñ?ателит, не бива да пренебрегваме инициативноÑ?тта и креативноÑ?тта на корейÑ?киÑ? народ.
КитайÑ?ката империÑ? е изиграла, за корейците, подобна ролÑ?, каквато е имала ВизантийÑ?ката империÑ? за околните народи.
Ð?а отделни меÑ?та, при археологичеÑ?ки разкопки, Ñ?Ñ?но Ñ?е вижда, че праиÑ?торичеÑ?ката култура в КореÑ? има общи корени Ñ? праиÑ?торичеÑ?ките култури в ЯпониÑ? и на полуоÑ?тров Шандунг, в Китай /керамични Ñ?ъдове, каменни върхове на Ñ?трели и на копиÑ?, коÑ?тни куки и каменни тежеÑ?ти (употребÑ?вани в риболова), каменни колела на каруци, различни фоÑ?или.../...
Ð?ародът, който е бил ноÑ?ител на тази праиÑ?торичеÑ?ка обща култура, е бил нÑ?какво огромно тунгуÑ?ко племе (или Ñ?бор от множеÑ?тво тунгуÑ?ки племена!), говорел е на нÑ?какъв урало - алтайÑ?ки (индоевропейÑ?ки) език, имал кръгли и квадратни къщи Ñ? огнище в Ñ?редата. РелигиÑ?та им е била Ñ?меÑ?ица от шаманизъм и тотемизъм; почитали Ñ?а главно мечката, ноÑ?ители Ñ?а били на палеолитна култура. Емигрирали Ñ?а от Сибир и от МанчжуриÑ?, на множеÑ?тво вълни, между 3 000 г. пр. Ð . Хр и 500 г. Пр. Ð . Хр. ТОЗИ народ е бил Ð?йну!!! Ð?а териториÑ?та на КорейÑ?киÑ? полуоÑ?тров, те Ñ?е Ñ?рещат Ñ? племената Хан, като Ñ?е обединÑ?ват Ñ? тайх (факт, опиÑ?ан именно в мита за Тангун!) и така бил образуван корейÑ?киÑ?Ñ‚ праетноÑ?.
КореÑ?, както и държавите около неÑ?, има иÑ?ториÑ?, коÑ?то започва в далечното минало, "в мрака на времето", "в зората на човешката иÑ?ториÑ?", в легендите. Според легендите, първата държава на териториÑ?та на КореÑ? е Древен ЧоÑ?он (Ко - ЧооÑ?он), разположен по долината на река Таедонг. Ð’ зората на човешката иÑ?ториÑ?, Хуанунг, Ñ?ин на Бога на Ð?ебето, който (бог) Ñ?ъздал Ð’Ñ?елената, решил да Ñ?лезе на ЗемÑ?та и да заживее Ñ?ред хората... Баща му изÑ?ледвал корейÑ?ките планини и го поÑ?ъветвал да дари щаÑ?тие на хората, Ñ?лизайки в планината МьохÑ?нг, в Северна КореÑ?. Изпратил Ñ?ина Ñ?и Ñ? дарове - барабан, огледало и камбана (магичеÑ?ки предмети, употребÑ?вани в корейÑ?киÑ? шаманизъм), а така Ñ?ъщо - и Ñ? 3 000 верни телохранители. Хуанунг Ñ?лÑ?зъл на ЗемÑ?та, Ñ?ъздал нÑ?какво Ñ?елище и започнал да преподава на хората земеделие, медицина, правни и морални норми и Ñ‚. н.
Един ден, при него дошли една мечка и една тигрица, които иÑ?кали да Ñ?е превърнат в хора... Той им дал Ñ?килидки чеÑ?ън и цвÑ?Ñ‚ от маргарита ( Ñ?ÑŠÑ?тавки, употребÑ?вани от лечителите) и им казал да Ñ?едÑ?Ñ‚ 100 дни в една мрачна пещера, Ñ?крити от Ñ?лънчевата Ñ?ветлина, да Ñ?е хранÑ?Ñ‚ Ñ? чеÑ?ън и Ñ? цвÑ?Ñ‚ от маргаритки и да Ñ?е молÑ?Ñ‚ на боговете да ги превърнат в човешки Ñ?ъщеÑ?тва. Тигрицата едва издържала един меÑ?ец и напуÑ?нала пещерата, продължавайки да живее като звÑ?Ñ€ (в животинÑ?ка форма). Мечката издържала тежкото изпитание и търпението й било възнаградено. ТÑ? Ñ?е превърнала в краÑ?ива млада жена.
ТÑ? била Ñ?амотна и плачела под едно Ñ?анталово дърво, молейки боговете да Ñ? дарÑ?Ñ‚ Ñ?ÑŠÑ? Ñ?ъпруг и Ñ? дете от него. Венъж, Хуангунг минал оттам, видÑ?л младата жена, премного Ñ? хареÑ?ал, нарекъл Ñ? Уунг - Ð?ьо, и Ñ?е оженил за неÑ?. След време, им Ñ?е родил Ñ?ин, когото те нарекли Тангун. Ð’Ñ?ичко това Ñ?е Ñ?лучило през XXIII век преди РождеÑ?тво ХриÑ?тово!!!
Тангун Ñ?ъздал градовете ЧоÑ?он и Пьонг - Янг (ПхенÑ?н?!) в 50 - тата година от началото на управлението на китайÑ?киÑ? император Яо, в 2 3333 г. пр. Ð . Хр. Приблизително по това врема, в поречието на река ЛÑ?о и Тедонгганг Ñ?е поÑ?вÑ?ва голÑ?мата конфедерациÑ? (Ñ?ъюз) на градовете - крепоÑ?ти, наречена Древен ЧоÑ?он. Ð?ачело на тази преддържава Ñ?тои цар. Ð?емалко корейÑ?ки иÑ?торици (мои колеги) Ñ?мÑ?тат, че началото на Древен ЧоÑ?он е положено от Тангун - полутотемен, полулегендарен прародител на корейците, който бил роден (?! ?) през 2 333 г. пр. Ð . Хр. (преди около 4 340 г.) и управлÑ?вал 1 200 години. Когато доÑ?тигнал възраÑ?Ñ‚ 1 910 години, той Ñ?е оттеглил в една планина и заживÑ?л там като отшелник.
Ð?рхеологиÑ?та не открива доказателÑ?тва за реалното Ñ?ъщеÑ?твуване на легендарниÑ? Тангун. Ð?ко той ДЕЙСТВИТЕЛÐ?О е Ñ?ъщеÑ?твувал, то КореÑ? би била по - древна от Вавилон!!!
Ð?ай - вероÑ?тно, тази легенда е доказателÑ?тво, че корейците Ñ?а Ñ?е опитали да удължат иÑ?ториÑ?та Ñ?и, изтеглÑ?йки началото й далеч в миналото, за да изглеждат по - древни от околните народи. ЯпониÑ? и Виетнам Ñ?ъщо имат Ñ?воите легенди, които ги "Ñ?ÑŠÑ?тарÑ?ват". Ð?е е Ñ?Ñ?но дали мита за Тангун е древен или е значително по - къÑ?ен. Ð?о, при вÑ?ички Ñ?лучаи, Тангун е Ñ?имвол на корейÑ?киÑ? национализъм.
|