Петицата е римейк на 3 до голяма степен, така че да кажеш, че 5 е доста зле е се 1 да го кажеш същото за 3. По-принцип руснаците от Nival са си фенове на 3, така че не е изненада как да направили петицата.(Ubistoft са само издатели на играта) Графиката специално е на светлинни години над HMM4. Пренесли са страхотната графика на 3 в 3D. Същата пъстра и разнообразна карта и супер яко изглеждащи юнити. Специалните ефекти от магиите има ли смисъл да ги споменавам? Имплозията направо я усетих върху себе си като я пуснах за първи път. Heroes 4 може само заради графиката да го пратя в кошчето... независимо каква е, каратата прилича на някакво блато, някакви доста убити тонове кобинирани с доста нескопосан опит за 3D. Юнитите са безбожно грозни, геройте приличат на някакви селяци, специалните ефекти са меко казано жалки.
Има ли смисъл да се сравняват въобще? Да не говорим че архангела от 4 е леко рендосан на тази картинка
Графика Heroes V ->
Графика Heroes IV ->
Heroes V имаше доста бъгове в първоначалната си форма, но после ги оправиха почти всичките с 1-2 пача, а сега се чака и експанжън с нова раса + map generator. (липсата на който беше основния минус). Но пък 4 имаше в пъти повече бъгове, да не говорим баланса че беше отвратителен.
Бъгове Heroes V ->
Бъгове Heroes IV ->
Геройте в 4 вече казах че изглеждат като парцали. За това колко са безлични няма даже да говоря. В играта има точно два вида герой- боец и маг, като разликата м/у тях са само скиловете с които започва. Всички останали разлики м/у геройте са само козметични.
В пет всеки герой е уникален със специалноста си, а геройте на всяка раса имат и специално умение.
В 4 геройте имат 9 главни скила, които имат по 3 под-скила, и всичките тези имат по 5 нива, и се падат по 5 главни скила на герой. Ако приемем, че почваме без никакви, то това са
100 нива. Как се вдигат 100 нива? Вярно, че при комбинации на главни скилове се получават разни бонуси, но то и да искаш не можеш да си развиеш всичко до край, така че поне някакъв бонус да набараш.
В 5 всеки герой има 1 задължителен расов скил, и 5 допълнителни, като всеки от тях има по 3 нива и 3 празни слота за под-умения. (ако отново примемем че почваме на чисто това са 36 нива, като герой левъл 30 не е нищо необичайно на по-големи карти)Въпрносите под-умения варират според комбинацията от скилове, и степента им на ефективност варира според врага. Всяка раса има по едно ултимативно умение, което изисква комбинация от от 4 определени главни скила + техните определени под-скила. Въпреки че въпросните ultimate skills дават доста стабилни бонуси, винаги си зависи от играча дали е готов да жертва един куп други по-малки бонуси за да получи този.
В крайна сметка, от пръв поглед човек би казал, че в 4 има по-голямо разнообразие, но всъшност само бройката на нивата на скиловете е по-голяма, освен това шанса да развиеш повече от два главни скила до край е доста малък. Въпреки всичко разнообразието не е малко, но поне на мен в HMM5 уменията са ми по-интересни.
Heroes V Герой ->
Heroes IV Герой ->
Магии... В 5 има 44(масовите не влизат, понеже те са в зависимост от скиловете) , само Life в 4 има 33. На външен вид вече го казах, в 4 аз съм ги правил специалните ефекти с една запалка и и оголен проводник. Постигнах ефекта УОУ. Иначе бройката е наистина внушителна, нищо че повече от половината едва ли някога ще свършат някаква работа. В 5 може да не са много, но почти всички влизат в употреба и то редовно.
Heroes V Spells -> 
Heroes IV Spells -> 
Замъци и юнити... петицата доста си напомня за 3, но са добавени допълнителни умения и тук там сграда. В 4 положението е трагично, ако беше само окаяния външен вид ок, но уви. Замъците са дота различни един от друг и от тези в 3, но това в никакъв случай не е в добър аспект. Като изключим ъпгрейдите на форта, нищо друго не се подобрява. Юнитите нямат ъпгрейди, всяка раса има по два левъл 1 + 3 други. Като общо на замък има по 8 юнита, но можеш да избираш само 3 от левъл 1+ . Не знам що за болен мозък е измислил такова нещо. Баланса както казах е ужасен, медузата е небалансирана, както и куп други зверчета. Битката в замъка е доста.... интересна. Няма катапути, няма балисти, няма окопи, има една ВРАТА, и някакви кули, които са безполесни ако нямаш стрелци да ги качиш на тях, а пък като се качат стрелците отгоре и стават безсмъртни. За мен цялата концепция за битките в замък е безумна
Heroes V Castes and Units -> 
Heroes IV Castles and Unite ->
Заключение: Heroes Of Might And Magic 5 си гради върху the good old heroes 3, като въвежда доста нови неща, но запазва още повече.
Heroes 4 е една манджа с грозде, в която има милион нови идей, няколко от които са добри, а останалите са пълен провал. Предочитам да играя Heroes 3 WOG вместо Heroes 4.