@Амелия: продажбата на дигитални продукти (книги, музика, филми, програми, вестници) е едно много трудно нещо. До голяма степен потребителя не вижда смисъл да даде пари за нещо, което не притежава физическо измерение. За това по-модерните идеи са, да се дават дигиталните продукти безплатно и да се използват като вид реклама в една по-мащабна стратегия. Най-добрият представител на такава стратегия е гуугъл. Че дори и анимето може да се вземе като един пример: самото аниме е безплатно за гледане, обаче благодарение на него се появяват голяма палитра от стоки и услуги, които придобиват стойността си само и единствено защото анимето е добре разпространено. Примери: всякаквите аниме сувенирчета, платения косплей и тн.
Друго - ако някой иска да прочете книгата и няма възможност и/или желание да я купи, ще я вземе от някъде другаде, но пак няма да я купи.
Ако обаче не го интересува, той никога няма да си купи книгата и да и даде шанс. Ако обаче може да я прочете безплатно, то той може да я хареса и да се поинтересува повече от този автор или жанр.
Ако пък иска да си я купи и има възможността, то тогава той ще си я купи, не зависимо дали я има безплатно за сваляне от интернет.
Това за Читателя е глупаво. Нито той, нито книгата са нещо незаменимо, едното е консуматора на определен труд, другото е медията, където този труд е публикуван.
2018: Фантасмагории. ДРМ-а се провали и поне едно нещо трябва да сме научили от там. Каквато и технология да се сложи, докато по някакъв начин може да бъде четена е-книгата (гледа филма, играе играта, етц), то тя ще може да бъде и ако има достатъчно заинтересувани към нея, ще бъде хакната.
Ако защитата срещу хакери е твърде дразнеща за плащащия потребител, ще гледаме риймак на "Защо никой не си купува Дъ Зийдлърс 7". Което ми напомня:
http://techdirt.com/articles/20100528/0157539612.shtml